Response to COVID-19: Municipal service updates

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Le texte en français suit

The Halifax Regional Municipality continues to monitor and respond to the rapidly evolving effects of COVID-19.

The municipality is committed to taking important steps in reducing the spread of COVID-19.

The following is an update on municipal services.

Municipal Budget

  • A number of the measures the municipality has taken to protect our staff and the public, as well as support businesses, has resulted in a decrease to revenue. Bus fares from Halifax Transit alone are around $3 million per month. By adding forgone parking revenue and rent deferrals we are seeing material changes to the budget.
  • Finance staff are assessing the operating and capital budget to see what can be delivered this year, and what can be deferred. We are also continuing to have conversations with the province about infrastructure spending and the possibility of stimulus programs. It is anticipated that staff will be back with a recast budget in late May, but as with all things COVID-19 related, that timeline is subject to change.

Tax Deferral

  • The municipality continues to work the Nova Scotia Federation of Municipalities and the Association of Municipal Administrators on options for a tax deferral program to help businesses and individuals that have been impacted by COVID-19. Finance staff will present a report to Regional Council for consideration on April 14.
  • It is critical that those who can pay their taxes continue to do so in a timely fashion. Tax revenue makes up 82% of the municipality’s revenue. Operating expenses total approximately $100 million per month and, while the municipality is financially sound, a significant amount of cashflow is required to provide services, pay vendors and suppliers and continue with capital projects that support the economy.

Domestic Violence

  • The municipal Public Safety Office is advising residents that help is available for those experiencing or at risk of domestic violence. Following public health direction to stay home is crucial, but we know, that home is not always safe for everyone.
  • Available help for women and their children takes many forms, from supportive connections and outreach over the phone, information about safety planning and resources, to provision of emergency shelter and second-stage housing. In Halifax, organizations serving women continue to offer a wide range of support, guidance, and shelter to women and their children during this time.
  • If you are experiencing domestic abuse, know that you are not alone. There’s help available to you.
    • If you’re in immediate danger, call 911.
    • If you need help or information, you can call Bryony House’s distress line at 902.422.7650.
    • To connect with community resources in Halifax, call 211 or visit their website.

hfxALERT

  • To stay informed about emergencies and operations updates residents are encouraged to register for hfxALERT, the municipality’s new mass notification system. Subscribers will receive urgent and non-urgent notifications by phone, email, and/or text message.

For more information on municipal services during the COVID-19 pandemic, visit Halifax.ca/coronavirus.

Thank you for helping with the community effort to reduce the risk of spreading COVID-19.

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La Municipalité régionale d’Halifax continue de surveiller les effets de la COVID-19 et de réagir à leur évolution rapide.

La municipalité s’est engagée à prendre des mesures importantes pour freiner la propagation de la COVID-19.

Voici une mise à jour sur les services municipaux.

Budget municipal

  • Un certain nombre de mesures prises par la municipalité pour protéger notre personnel et le public, ainsi que pour soutenir les entreprises, a entraîné une baisse des recettes. Les tarifs d’autobus d’Halifax Transit sont d’environ 3 millions de dollars par mois. En ajoutant les revenus cédés liés au stationnement et les reports de loyer, nous constatons des changements importants dans le budget.
     
  • Le personnel du Service des finances évalue le budget de fonctionnement et le budget d’immobilisations pour voir ce qui peut être livré cette année et ce qui peut être reporté. Nous continuons également d’avoir des discussions avec la province au sujet des dépenses liées à l’infrastructure et de la possibilité de programmes de relance économique. On prévoit que le personnel sera de retour avec un budget reformulé à la fin de mai, mais comme pour tout ce qui touche à la COVID-19, ce calendrier est sujet à changement.

Report d’impôt

  • La municipalité continue de travailler avec la fédération des municipalités de la Nouvelle-Écosse et l’association des administrateurs municipaux à l’élaboration d’un programme de report d’impôt pour aider les entreprises et les particuliers qui ont été touchés par la COVID-19. Le personnel du Service des finances présentera un rapport au Conseil régional pour examen le 14 avril.
     
  • Il est essentiel que ceux qui peuvent payer leurs impôts continuent de le faire en temps opportun. Les recettes fiscales représentent 82 % des recettes de la municipalité. Les dépenses d’exploitation s’élèvent à environ 100 millions de dollars par mois et, bien que la municipalité est financièrement saine, il lui faut un important flux de trésorerie pour fournir des services, payer les vendeurs et les fournisseurs et poursuivre les projets d’immobilisations qui appuient l’économie.

Violence familiale

  • Le Bureau municipal de la sécurité publique informe les résidents qu’ils ont accès à de l’aide pour les personnes qui subissent ou risquent d’être victimes de violence familiale. Il est crucial de suivre les orientations en matière de santé publique pour rester à la maison, mais nous savons que le foyer n’est pas toujours sûr pour tout le monde.
     
  • L’aide offerte aux femmes et à leurs enfants prend de nombreuses formes, allant des relations de soutien et de sensibilisation par téléphone, de l’information sur la planification de la sécurité et les ressources, à l’offre d’abris d’urgence et de logements de deuxième étape. À Halifax, les organisations qui servent les femmes continuent d’offrir un large éventail de soutien, d’orientation et d’abris aux femmes et à leurs enfants pendant cette période.
     
  • Si vous souffrez de violence domestique, sachez que vous n’êtes pas seul. Il y a de l’aide à votre disposition.
    • Si vous êtes en danger immédiat, appelez le 911.
    • Si vous avez besoin d’aide ou d’information, vous pouvez appeler la ligne de détresse de Bryony House au 902-422-7650.
    • Pour communiquer avec des ressources communautaires à Halifax, téléphonez au 211 ou consultez leur site Web.

hfxALERT

  • Afin de rester informé des mises à jour sur les urgences et les opérations, les résidents sont encouragés à s’inscrire à hfxALERT, le nouveau système de notification de masse de la municipalité. Les abonnés recevront des notifications urgentes et non urgentes par téléphone, courriel ou message texte.

Pour plus de renseignements sur les services municipaux pendant la pandémie de la COVID-19, consultez le site Halifax.ca/coronavirus.

Nous vous remercions de votre contribution à l’effort de la collectivité pour freiner le risque de propagation de la COVID-19.